Az ingatlanjog egyik leggyakoribb, mégis legnagyobb körültekintést igénylő területe az adásvételi szerződés megkötése. Akár vevőként, akár eladóként veszünk részt egy tranzakcióban, elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk a jogi kötelezettségekkel és lehetőségekkel. Egy jól előkészített szerződés biztonságot nyújt mindkét félnek és megelőzi a vitás helyzeteket.
Adásvételi szerződés az ingatlanjog keretein belül
Az ingatlan adásvételi szerződés olyan kétoldalú jogügylet, amiben az eladó vállalja, hogy az ingatlant a vevő tulajdonába adja, a vevő pedig kötelezettséget vállal a vételár megfizetésére. A szerződés kizárólag írásban és ügyvédi ellenjegyzéssel érvényes. Természetesen tartalmaznia kell a legfontosabb adatokat a felekről, az ingatlanról és a fizetési feltételekről. Minden bizonnyal ez az egyik legkomolyabb jogi dokumentum, amit magánszemélyként valaha aláírunk! Szerencsére, az ingatlanjog minden részletre pontosan kitér.
Mit tartalmaz egy adásvételi szerződés?
Egy ingatlanjogi szempontból szabályos és megfelelő adásvételi szerződés olyan elemeket foglal magába, mint:
- az eladó és a vevő személyes adatai (név, lakcím, azonosítók),
- az ingatlan pontos helyrajzi száma, címe, műszaki adatai,
- a vételár összege, fizetési módja és ütemezése,
- a birtokbaadás időpontja és feltételei,
- a tehermentességre vagy esetleges terhekre (pl. jelzálog, haszonélvezet) vonatkozó nyilatkozatok,
- a földhivatali bejegyzéshez szükséges hozzájárulások,
- jogorvoslati és szavatossági rendelkezések.
Mi történik az aláírás előtt?
- Tulajdoni lap lekérdezése: meggyőződünk arról, hogy az eladó valóban a tulajdonos, illetve van-e az ingatlanon bármilyen teher.
- Ingatlan állapotának vizsgálata: műszaki és jogi szempontból is.
- Előszerződés vagy foglaló: ha a felek előzetes megállapodást kötnek, jogilag rögzítik a szándékukat és a feltételeiket.
Az aláírás után
- A foglaló, előleg kifizetése ügyvéd jelenlétében, a biztonságos elszámolás érdekében.
- Szerződés benyújtása a földhivatalhoz és a tulajdonjogi bejegyzés elindítása.
- A teljes kifizetés után, a tulajdonjog bejegyzési engedély eljuttatása a földhivatalba.
- Ezt követően következhet a birtokbaadás, a felek megállapodása szerint.
- A földhivatalnak 60 nap áll a rendelkezésére, hogy a tulajdonjog-változást bejegyezze az ingatlan nyilvántartásba. Gyakran előbb is megteszi.
Milyen szerepe van az ügyvédnek?
Az ingatlanjog különösen érzékeny terület, ezért a jogszabály kötelezővé teszi az ügyvéd bevonását az adásvételi szerződés elkészítésébe.
Az ügyvéd
- ellenőrzi az ingatlan jogi helyzetét,
- megírja a szerződést a felek érdekeinek megfelelően,
- tájékoztatást nyújt a felek jogairól és kötelezettségeiről,
- ellenjegyzi a szerződést, ezzel biztosítva annak érvényességét,
- földhivatali eljárást indít a tulajdonjog átvezetése érdekében,
- megkapja az értesítést a tulajdonjog bejegyzésről, az illetékkiszabásáról és az okiratokat ő postázza tovább.
Röviden az ingatlan ajándékozásról
Az ingatlanjog másik gyakori ügylete az ajándékozás. Ez szintén ügyvédi közreműködést igényel és gyakran családon belül történik, például szülőktől a gyermekek javára. Az ajándékozási szerződésnek is pontos formai és tartalmi követelményeknek kell megfelelnie és hatással van a későbbi öröklési vagy vagyoni vitákra.
Bármilyen kérdésünk merülne fel az ingatlanjog területén, a mohos-ugyved.hu oldalon részletes tájékoztatást és képzett segítséget találunk, csak kérnünk kell!